פרשת לך לך

סיפור של שינוי ותיקון רוחני

הפרשה נפתחת בפסוק:

וַיֹּאמֶר יְהוָה אֶל-אַבְרָם, לֶךְ-לְךָ מֵאַרְצְךָ וּמִמּוֹלַדְתְּךָ וּמִבֵּית אָבִיךָ, אֶל-הָאָרֶץ, אֲשֶׁר אַרְאֶךָּ

פסוק זה שלכאורה נראה פשוט, עורר כמה שאלות. מדוע מצטווה אברהם לצאת לדרך שאביו כבר החל בה? מדוע מדגישים את היציאה מהארץ ומהמולדת? הרי אברהם כבר יצא, עם אביו, מאור כשדים והגיע עד חרן. לכן נוטים לפרש את הוראת הפסוק, מעבר להליכה הפיזית למקום חדש. בספר הזוהר מפרשים:

"ויאמר ה' אל אברם לך לך" – אמר רבי אלעזר, לך לך לגרמך, לאתקנא גרמך (תרגום מארמית: לך לך לתקן את עצמך)

ההליכה הפיזית למקום חדש נועדה כדי להתקדם רוחנית למקום חדש. כל שינוי מהותי בחיים נוטה להפחיד אותנו. נוח לנו להישאר עם הקיים מאשר ללכת בדרך חדשה ובלתי מוכרת. לכן מודגש הצורך להתנתק מההרגלים שצברנו מהסביבה ("מארצך"), ממה שלמדנו מילדות ("ממולדתך") ומהמשפחה ("מבית אביך"). ההמשך, "וְאֶעֶשְׂךָ, לְגוֹי גָּדוֹל", מתייחס לא רק לאברהם, אלא לצאצאיו לאורך הדורות. הדבר מרמז על כך שהדרך אינה רק של אברהם אלא גם של צאצאיו. אברהם החל בדרך ועלינו להמשיכה, כשאנו מתקדמים מדור לדור.

בשבוע שעבר, בפרשת נח, ראינו שאכילת בשר מותרת רק כמענה ליצר הרע, אבל ההיתר אינו בא במקום השאיפה שצריכה להיות לנו להתעלות במישור המוסרי ולהתקדם לתזונה צמחית שאינה פוגעת בבעלי חיים. כאשר מנסים ליישם זאת ולתקן את עצמנו, אנו נתקלים בקשיים הדומים לאלו שאברהם עבר בצאתו לדרך החדשה.

רובנו גדלנו מילדות בחברה קרניסטית, כלומר חברה שבה אכילת בשר היא מקובלת ונחשבת לנורמטיבית. זו הדרך שרובנו הכרנו מילדות במשפחה וזו הדרך שבה רוב סביבתנו חיה. תזונה צמחית נראית לרובנו רחוקה ובלתי מוכרת, כמו ארץ כנען הרחוקה לאברהם. הקושי העיקרי אינו מצוי בדרך החדשה, אלא בהתגברות על הפחדים מהשינוי ובעוז הדרוש להתנתקות מהרגלים ישנים, כדי להתקדם ולתקן את עצמנו.

חשוב לציין שמדובר בהתנתקות מאותם הרגלים של יצר הרע שהועברו אלינו מדור לדור, החל מתקופת המבול. לא מדובר בשום אופן בהתנכרות למשפחה ולסביבה. אברהם שמר על קשר חם עם משפחתו, כמו שניתן לראות ביחסו ללוט. המשפחה והסביבה העניקו לנו את היסודות שמהם אנו מתקדמים הלאה וממשיכים את ההתקדמות המוסרית שאליה אנו שואפים מימי נוח ועד היום.

כדי להסיר את החששות, השם מפרט לאברהם את המעלות שצפויות לו בדרכו החדשה:

וְאֶעֶשְׂךָ, לְגוֹי גָּדוֹל, וַאֲבָרֶכְךָ, וַאֲגַדְּלָה שְׁמֶךָ; וֶהְיֵה, בְּרָכָה. וַאֲבָרְכָה, מְבָרְכֶיךָ, וּמְקַלֶּלְךָ, אָאֹר; וְנִבְרְכוּ בְךָ, כֹּל מִשְׁפְּחֹת הָאֲדָמָה.

גם המעבר לתזונה צמחית, טבעונית, טומן בחובו מעלות רבות. מעבר להתעלות המוסרית, יש היום שפע אדיר של מזונות טעימים. גופי הבריאות המובילים בעולם, ממליצים על תזונה טבעונית מאוזנת, כבעלת יתרונות בריאותיים. זו התזונה המומלצת משיקולים סביבתיים וזו התזונה היחידה שמאפשרת לספק מזון לכל תושבי כדור הארץ, בהתחשב במשאבים הקיימים.

אבל כדי ליהנות מכל אלה, צריך להתגבר על החששות, להיות מוכן לשינוי ולצאת לדרך.

לשם כך, אמליץ על פרויקט נפלא של עמותת אנימלס. מתנדבי הפרויקט, אתגר 22, מדריכים את המעוניינים לנסות תזונה טבעונית ל-22 ימים וכך להסיר את החששות מהלא נודע, שהופך לנודע. בין המדריכים, יש טבעונים ותיקים, בשלנים ותזונאים קליניים מוסמכים. כל זה ניתן לכל המעוניין, ללא תמורה.

ההדרכה ניתנת דרך קבוצת ווטסאפ סגורה למשתתפי האתגר, שבה ניתן, יחד עם אנשים כמונו, שמנסים אתנו לראשונה, לצאת בחברותא לאותה הדרך. כאשר הולכים בצוותא, זה מחזק והרבה יותר קל, כמו שנאמר בהפטרת השבוע:

"אִישׁ אֶת רֵעֵהוּ יַעְזֹרוּ וּלְאָחִיו יֹאמַר חֲזָק"

ספרו בתגובות איך היה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Scroll to Top