על גארי ועכברי – קמפיינים ויראלים בפייסבוק

להציל את עכברי

ב 21 בדצמבר 2010, ביקרה ענבל בחנות "עדן טבע מרקט" ונדהמה לראות שמוכרים בחנות מלכודות דבק. ענבל כתבה על זה בפייסבוק, פניתי אליה ויחד פתחנו דף פייסבוק ובו קראנו לפעולה.
בשעה 15:17 פרסמנו קריאה לפנות לעדן טבע מרקט ולבקש מהם להסיר את המלכודות האכזריות מהמדפים. לקריאה צורפו כתובות של דף הפייסבוק, טופס צור קשר באתר ומס' טלפון.

באותו יום, נפתח סניף רחובות של הרשת ומפעילי הדף ניסו לקדם את הסניף החדש באתר, אבל כל הודעותיהם נבלעו בין עשרות תגובות בנושא המלכודות. עדן טבע מרקט הבינו מהר מאד שיש כאן עמדה ציבורית חזקה בנושא ושעליהם לפעול מהר כדי לצמצם את הנזקים.
בשש וחצי, כ-3 שעות מפתיחת הקמפיין, עדן טבע מרקט הודיעו שיסירו את המלכודות:

חברים יקרים, אנו מודים לכם על כך שהערתם את תשומת לבנו לנושא מלכודת העכברים. המוצר לא היה צריך להיכנס לרשת והכנסתו הייתה שיקול דעת מוטעה. הנהלת הרשת החליטה להוריד את המוצר מהמדפים מיידית בכל הסניפים.ערב טוב לכולם.

בעקבות ההצלחה, נערכו קמפיינים דומים מול רשתות אחרות שאחת אחרי השניה נענו לדרישה להסיר את מלכודות הדבק – רמי לוי, חצי חינם, אייס, יוחננוף, כמעט חינם, מקס סטור ואחרים. המשך הקמפיין נעזר גם בתנו לחיות לחיות ובעורך דין שלה, שכתב חוות דעת משפטית בנושא.
זה היה כנראה הקמפיין המהיר ביותר בתולדות המאבק למען טבעונות וזכויות בעלי חיים, הישג שניתן היה להשיג רק בזכות הכוח של הפעילות ברשת. הרשת היא זו שאיפשרה לנו לגייס במהירות פעילים רבים ולפעול במהירות, כל אחד מביתו, בכוח מפוצל גיאוגרפית, אך מאוחד בעוצמת השפעתו.
כתבה על הקמפיין: http://www.nrg.co.il/online/1/ART2/262/359.html

להפיץ את גארי

בגיל 23, הגיע גארי יורופסקי לביקור במקום עבודתו של אביו החורג, בקרקס. הוא נכנס אל מאחרוי הקלעים והזדעזע מהמראות. פילים כבולים בשרשראות, נדים במקומם בנוירוטיות, קוף צורח בכלוב כשהוא אוחז בסורגים וטיגריסים נואשים נעולים בכלוב זעיר. המראה האכזרי טלטל אותו והוא התחיל לתהות גם לגבי המתרחש במשקים. בעקבות מחקר וביקור במשקים, הוא עבר לצמחונות וכעבור שנה, גם לטבעונות.

גארי החליט להקדיש את חייו לנושא. בהתחלה עסק בפעולות ישירות ולא תמיד חוקיות, כמו פריצה ושחרו 1542 חורפנים מחוות פרוות. הוא נעצר פעמים רבות ואף ישב לכלא. כעבור 5 שנים, הוא נאלץ לעזוב את הארגון שהקים, עקב חובות כספיים והחל לעבוד בארגון PETA1. תחת הארגון הוותיק, הוא החל בעבודה ממוסדת של הרצאות בבתי ספר, מכללות ואוניברסיטאות והצליח להגיע באופן ישיר לקהל של מעל שישים אלף. גארי לא הסתפק בזה ורצה להגיע להרבה יותר. ב־8 ביולי 2010 צולמה אחת מהרצאותיו, שעלתה לרשת ב־22/12. ההרצאה הופצה על ידי פעילים ברחבי העולם ומהר מאד הגיעה למאות אלפי צפיות, הרבה מעבר לקהל שאליו הגיע המרצה בכוחות עצמו, במשך שנים רבות.

דניאל וחובב היו שני פעילים שעסקו בהפצת סרטים ותוכניות טלוויזיה. הם החלו את פעילותם, בהפצת תוכניות ששודרו בערוצים הקהילתיים בטלוויזיה בכבלים, תחת הכותרת "יומן חייתי". הם הסתובבו בעצמם ברחבי הארץ וחשפו לראשונה צילומים מהפגיעה הממוסדת במשקים. ב־2009, עברו להפיץ את התשדירים באינטרנט וגם תרגמו והפיצו סרטונים ותחקירים מרחבי העולם. לאחר שצפו בהרצאה של גארי, החליטו לתרגם גם אותה. ב־10 באפריל, 2011, עלתה לרשת ההרצאה בעברית.

באותה עת, כבר נוצר בישראל גרעין רחב יחסית של פעילים, בעקבות פעילות של כ-15 שנה לקידום הטבעונות, על ידי האגודה נגד ניסויים בבע"ח, אנימלס (אז אנונימוס), שב"י ויומן חייתי. עיקר הפעילות היה בשטח, בעיקר ביוזמת הארגונים, אנונימוס ושב"י. הפעילים וגם טבעונים רבים שלא היו קודם פעילים, התלהבו מההרצאה. גם טבעונים שהרגישו חוסר בטחון לעשות הסברה בעצמם, ראו שיש מישהו שמתאר היטב את מה שהם היו רוצים להגיד. נשאר רק להפיץ את ההרצאה לכמה שיותר אנשים. הטבעונים התארגנו בפייסבוק והחלו לשתף את ההרצאה לחבריהם ובקבוצות שונות. אנשים צפו בהרצאה, הושפעו ושיתפו אותה הלאה. ההפצה המשיכה באופן ויראלי והגיעה כמעט לכל ישראלי שכבר היה בפייסבוק ולעוד רבים שחבריהם שלחו להם קישור בדוא"ל.

להפצה ברשת, התלוותה גם הפצה בשטח. ב-30 במאי נערכה הקרנת בכורה חגיגית ב"סלון מזל". בפועל, ההקרנה הציבורית הראשונה, הייתה שבוע לפני זה, בהקרנה "פיראטית" שאירגנתי ב"פסטיבל אקטיביזם". בעקבותיהן, נערכו עוד הקרנות שהביאו לחשיפה נוספת. יומן חייתי הדפיסו כרטיסים ודרך הרשת פנו לטבעונים שהפיצו את הכרטיסים ברחבי הארץ. על הכרטיסים רשמו המלצות צפיה מפי ידוענים שונים שצפו והרגישו צורך לשתף. גם לפעילות זו הצטרפו פעילים חדשים שזה עתה עברו לטבעונות בעקבות ההרצאה וכונו "טבעוגארים". אחת מקבוצות אלה, שנקראה אז "המטבענים", הפכה בהמשך ל"עמותה למען עתיד טבעוני", שמוכרת היום בתור "ויגן פרינדלי". קבוצה זו גם הדפיסה חולצות, עם מסר בולט לפרסום ההרצאה. ביולי, פרצה המחאה החברתית, "מחאת האוהלים". מאות אלפים הגיעו למחאות בשדרות רוטשילד בתל־אביב. כאן נכנסו גם הארגונים לפעולה. אנימלס ושב"י שכרו ציוד והקרינו מדי ערב, שוב ושוב, את ההרצאה על מסכים גדולים. פעילים הסתובבו כדי להביא עוד קהל לצפות בסרטים ופעילים אחרים שוחחו עם הצופים, לאחר ההקרנה, השיבו על שאלות ועזרו להם להבין כיצד מיישמים ועוברים לטבעונות. התקשורת כמובן לא יכלה להתעלם מהתופעה. כתבות בכל ערוצי התקשורת הוסיפו לעניין וסייעו להפצה. בהמשך, גארי הגיע בעצמו לשני ביקורים בארץ, בהם נתן הרצאות רבות ובעיקר עזר לעורר את העניין התקשורתי.

ההרצאה התפשטה כמו אש בשדה קוצים. היא הביאה לגל חסר תקדים של מאות אלפי טבעונים חדשים. נפתחו מסעדות טבעוניות חדשות ומסעדות אחרות הוסיפו היצע טבעוני. מוצרים חדשים יצאו לשוק וקמו ארגונים חדשים. בסך הכול, הגיעה ההרצאה למעל מיליון צופים ביוטיוב ועוד רבים באפיקים אחרים. זהו שיא הצופים העולמי בהרצאה, שתורגמה ל־18 שפות. זה היה גם שיא ישראלי ביוטיוב, מה שהוסיף לחשיפה. כל זה לא נעלם מפעילים ברחבי העולם שהחלו גם הם להפיץ את ההרצאה באופן דומה. בסך בכול, הגיעה ההרצאה, בשפות השונות, לעיני מעל עשרה מיליון צופים ועוררה גלים גדולים של מעבר לטבעונות בארצות רבות בעולם.

קבוצות בפייסבוק – החידוש שאיפשר את הכול

ההרצאה של גארי היתה מוצלחת, אבל היו לפניה ואחריה עוד הרצאות טובות שלא זכו לכזו הצלחה. מה גרם לכך שדווקא היא הצליחה ודווקא בישראל? האם אלו אותם גורמים שהביאו להצלחת הקמפיין נגד מלכודות דבק, יום לאחר פרסום ההרצאה של גארי באנגלית? ניתן לזהות כמה גורמים שתרמו להצלחה דווקא בזמן הזה.
באוקטובר 2010, הכריזה פייסבוק על האפשרות לפתוח קבוצות. עד אז אנשים כתבו בפייסבוק רק על קירות אישיים ונחשפו לפוסטים של חברים או חברים של חברים. פעילה חרוצה שמה לב להודעה ועוד באותו יום פתחה את קבוצת "טבעונים", שהפכה לקבוצת הפייסבוק הטבעונית הראשונה בישראל ואולי אף בעולם. קבוצה זו היתה סגורה לטבעונים בלבד, שהיו מוכרים ככאלה, על סמך היכרות אישית של חברים קיימים. אני סברתי שקבוצה כזו צריכה להיות פתוחה לקהל הרחב, כדי להגיע גם ליותר טבעונים וגם לכאלה שמתעניינים בטבעונות, אבל עדיין לא עשו את המעבר. לכם פתחתי במרץ 2011, את קבוצת "טבעונים ומתעניינים", הקבוצה הטבעונית השנייה והראשונה שהייתה פתוחה לכולם. שתי הקבוצות איפשרו קשר ישיר עם מספר רב של טבעונים ותומכים נוספים.

היום, כל מי שרוצה לפרסם עסק או לקדם עמדה כלשהי, נעזר בפייסבוק. פייסבוק מצידה, הכניסה הגבלות רבות לאלגוריתם, כדי להגביל את האפשרות לפרסם ללא תשלום. גם הגולשים, שחשופים להצפה של תכנים, מסנננים יותר את התוכן שבו הם צופים. אנשים רוצים סרטונים קצרים ולא הרצאות ארוכות. סביר להניח שהיום, ההרצאה הייתה זוכה להרבה פחות חשיפה וגם מבין אלו שהיו רואים את הפוסט, מעטים היו מקדישים את הזמן לצפות בהרצאה. אבל אנחנו ידענו לנצל מהר את הפלטפורמה החדשה, עוד לפני שפייסבוק הכניסה הגבלות ועוד לפני שהייתה לנו תחרות משמעותית והצפה בתכנים. גם העמודים העסקיים היו שונים. הם היו כמו עמוד אישי שכל אחד יכול לכתוב עליו, ללא עדיפות לעסק. כשעדן טבע מרקט פירסמה פוסט, על העמוד שלה, עשרות טבעונים מיהרו לפרסם פוסט משלהם והפוסט של עדן טבע מרקט ירד במהירות למטה, מתחת לפוסטים שלנו.

את כל אלה ידענו לנצל מהר ולהתאים את דרך הפעולה לפלטפורמה החדשה. המהירות איפשרה לנו לבלוט ברשת ולפעול ללא מתחרים על תשומת הלב וללא הגבלות שפייסבוק יצרה, כדי להגביל קמפיינים כאלה. תחילה הופצה ההרצאה באנגלית בקרב טבעונים, בקבוצת "טבעונים", הסגורה. זה עורר התלהבות והחלה ההתארגנות להפצת ההרצאה. בקבוצה היו כבר מאות טבעונים, שהיה קשה להגיע אליהם ולארגן את כולם, ללא הפייסבוק. בינתיים, נפתחה גם "טבעונים ומתעניינים", שהגיעה גם לטבעונים נוספים וגם יצרה חשיפה ללא טבעונים שהדגימה את ההשפעה. כשההרצאה תורגמה לעברית, הכול היה מוכן. עוד באותו יום, מאות טבעונים החלו בהפצה – בשיתופים, בקבוצות ובמיילים. הקשר היה דן כיווני. בסוף ההרצאה, ניתן קישור לקבוצת "טבעונים ומתעניינים". אנשים שצפו בהרצאה, קיבלו שם תמיכה נוספת ומענה על שאלות. מהר מאוד אותם אנשים הצטרפו גם למעגל המפיצים.

אנו שואפים להפיץ את המסר הטבעוני לקהל רחב ככל האפשר. כל זה מול תחרות חסרת תקדים על תשומת הלב הציבורית, כשמולנו עומדים גם גורמים עם הרבה יותר משאבים. בזכות פעילים שידעו לזהות אפשרויות חדשות , להשתמש בכלים ולהתאים להם דרכי פעולה יעילות, הצלחנו להביא לגל הגדול ביותר, עד כה, של מעבר לטבעונות. אסור לנו לשקוט את השמרים. חייבים לזהות שינויים והזדמנויות ולמצוא את הדרך הנכונה לנצלם. אם נדע לנצל הזדמנויות, להיות חדשניים, לפעול ביעילות ולהפעיל כמה שיותר טבעונים בשיתוף פעולה פורה, התהליך ימשיך ויתעצם וכולנו נתקדם לעבר השלמת המהפיכה הטבעונית.

  1. People for Ethical Treatmet of Animals, אנשים למען יחס מוסרי לבעלי־חיים, הארגון הגדול בארה"ב למען זכויות בעלי־חיים. ↩︎

1 מחשבה על “על גארי ועכברי – קמפיינים ויראלים בפייסבוק”

להגיב על ענבל מעצבת גרפית ביטול התגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Scroll to Top